Naša materská škola
Poslanie materskej školy:
Sme 7 triedna mestská materská škola s dvomi vyučovacími jazykmi. Deťom predškolského veku bez rozdielu národnosti poskytujeme kvalitnú výchovu a vzdelávanie, aby sme ich pripravili na vstup do základnej školy, na ďalšie vzdelávanie sa v škole a na život v spoločnosti. Naše deti dosiahnu kladné hodnoty a postoje potrebné k životu v multikultúrnom prostredí.
Sme aj technická materská škola, kde v triede 5-6 ročných detí je zriadená dielňa s pracovnými nástrojmi, prístrojmi, kde si deti predškolského veku rozvíjajú svoje technické zručnosti pod dozorom vyškolených pani učiteliek, ktoré absolvovali kurz Technika hrou v predprimárnom vzdelávaní. Prepájame s tým znalosti prírodovedných a sociálnych vied s humánnym prístupom, ktorý je dôležitý pre neskoršie uplatnenie sa detí v praktickom živote.
Vo výchove a vzdelávaní sa zameriavame na to, aby sme stále napĺňali hodnoty našej materskej školy, ktoré sú zhrnuté v symbole
„SLNIEČKO“
S – SPOLUPRÁCA medzi zamestnancami MŠ, MŠ a rodiny, MŠ a ZŠ a s inými inštitúciami
L – LÁSKAVÝ PRÍSTUP – pozitívna výchova, založená na láske a dôvere k dieťaťu,
N – NÁROČNOSŤ – neustále sa zdokonaľovať, napredovať,
I – INICIATÍVNOSŤ – flexibilne sa prispôsobovať zmenám,
E – EMPATIA – k iným ľuďom, rasám, národnostiam,
Č – ČINNORODOSŤ - aktívny život materskej školy,
K – KVALITA – poskytovať kvalitnú výchovu a vzdelávanie,
O – OTVORENOSŤ – otvorená komunikácia v materskej škole, voči rodine.
Nosnou myšlienkou zamerania materskej školy, ako aj návrhu koncepcie rozvoja školy, jej dlhodobého smeru rozvoja a napredovania je vízia školy:
„Usilujeme o to, aby sme stále boli materská škola, ktorá používa dva vyučovacie jazyky, rešpektuje tým národnostne zmiešané obyvateľstvo. Dbá na multikultúrnu výchovu a vzdelávanie detí predškolského veku, vytvára podmienky pre každé dieťa, aby mohli prežiť svoje detstvo plnohodnotne a šťastne, aby boli zdravé, aby boli vychované a vzdelávané s láskou, aby vedeli empaticky pristupovať k iným ľuďom, rasám, národnostiam. Akceptuje jedinečnosť každého dieťaťa, aktívne učenie sa a začleňovanie do skupiny a kolektívu a pripravuje ich na život v Europe budúcnosti. Sme materská škola, vytvárame vhodné podmienky pre technickú školu, kde všetky deti predškolského veku si môžu rozvíjať svoje technické zručnosti, ktoré budú potrebovať v praktickom živote - to všetko postavené na dobrej spolupráci rodiny a školy.“
História materskej školy sa začala písať v roku 1979 ako spoločné zariadenie Jasle- materská škola s výchovným jazykom slovenským. V súčasnosti je to Materská škola- Óvoda s deviatimi triedami, z ktorých v 5 triedach je vyučovací jazyk slovenský (VJS) a v 4 triedach vyučovací jazyk maďarský (VJM). Materská škola- Óvoda poskytuje celodennú a poldennú výchovu a vzdelávanie vo všetkých deviatich triedach.
Materskú školu- Óvoda navštevujú deti vo veku od 2-6 rokov a deti s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky predovšetkým z Fiľakova a deti, ktoré navštevujú rok pred plnením povinnej školskej dochádzky z obcí v blízkom okolí, kde materské školy nie sú zriadené.
Materská škola:
- podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti perceptuálno- motorickej, kognitívnej a sociálno- emocionálnej,
- rozvíja schopnosti a zručnosti,
- utvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie,
- pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.
Popri určených špecifických cieľoch (výkonových štandardoch) sa zameriavame na:
- aktivity na podporu zdravia: hudobno-pohybový krúžok mažoretiek, ochutnávka nátierok pre rodičov, voľnočasové pohybové aktivity s rodičmi, Deň športu- detská športová olympiáda, beseda s pediatrom...
- oživovanie a zachovávanie ľudových tradícií: činnosť literárno- dramatického krúžku „Kincskeresok“, Advent, Vianoce, Fašiangy, Vynášanie Moreny, Veľká Noc...
- aktivity zamerané na enviromentálnu výchovu: Tekvicová párty s rodičmi, Deň zvierat, kynologická ukážka, Deň zeme- EKO DEŇ, 3kola v prírode, zber druhotných surovín- papier...
- aktivity zamerané na multikultúrnu výchovu.
Uprednostňujeme netradičné formy spolupráce s rodičmi a snažíme sa dostať do podvedomia širokej verejnosti organizovaním rôznych podujatí napr. mesiac úcty k starším, lampiónový sprievod, Mikuláš v MŠ, Vianočné trhy, oslava Dňa matiek, Deň detí, školské výlety, rozlúčky s predškolákmi.
Podľa záujmu rodičov je možné oboznamovanie sa s anglickým jazykom prostredníctvom programu jazykovej školy PRO AMERICANA – „Skoré začiatky.
MŠ zabezpečuje logopedickú starostlivosť pre deti s chybnou výslovnosťou podľa záujmu rodičov návštevou klinickej logopédky v MŠ.
V MŠ pracuje Spoločnosť SUB SOLE (Pod slnkom), jej členovia hľadajú finančné zdroje ako napr. venovanie 2% z daní, vypravovanie projektov...na zlepšenie materiálnych podmienok v MŠ.
Materská škola- Óvoda sa nachádza v centre mesta, má výhodnú polohu, ktorá umožňuje vytvárať a realizovať vzdelávací program podporujúci zdravý psychický a fyzický vývin detí. Inováciu školstva vidí vo využívaní nových didaktických metód, foriem a stratégií. Dôraz však kladie na celý rad činiteľov, ktoré výrazne ovplyvňujú činnosť detí a ich reálne výchovno- vzdelávacie výsledky. K takýmto činiteľom patrí najmä klíma školy i atmosféra jednotlivých tried. Pri vytváraní vhodnej klímy využívame spoluprácu s rodičmi, zriaďovateľom a ostatnými inštitúciami, priamo alebo nepriamo sa podieľajúcimi na výchove i vzdelávaní detí predškolského veku.
V Štátnom pedagogickom ústave vznikla v roku 2018 myšlienka o možnosti vytvorenia vzdelávacieho programu pre materské školy so zameraním na rozvíjanie funkčnej gramotnosti detí, technického myslenia, predstavivosti, verbálnych schopností, samostatnosti práce v skupine a manažérskych schopností s dôrazom na rozhodovanie. Tak vznikli materské školy s názvom Technické škôlky, ktoré prepájajú znalosti prírodovedných a sociálnych vied s vysoko humánnym prístupom, ktorý je dôležitý pre neskoršie uplatnenie sa detí v praktickom živote.
Naše 3 učiteľky - Mgr. Iveta Bodóová, Mgr. Gabriela Fungáčová a Katarína Ješšová absolvovali toto vzdelávanie v Štátnom pedagogickom ústave v Bratislave pod názvom Technika hrou v predprimárnom vzdelávaní, tieto technické prvky zavádzajú vo svojich triedach, kde budú rozvíjať technické zručnosti predovšetkým s predškolákmi. Detí si podľa svojich predstáv pod vedením pedagógov vyrobia funkčný model študovaného technického objektu, napr. auta, lode, lietadla, domu atď.
Cieľom projektu Technická škôlka, ktorá sa stáva aj našim cieľom je nasledovné:
- Formulovať a tvoriť s deťmi jednoduché technologické postupy, učiť ich orientovať sa v nich a postupovať v činnostiach podľa zadanej schémy.
- Podporovať diskusiou tvorivosť detí pri riešení úloh.
- Viesť deti k tvorbe vlastného výrobku a k získaniu priamej skúsenosti s používaným náradím.
- Poznávať a skúmať prírodu okolo seba, oboznámiť sa s rôznymi materiálmi a ich vlastnosťami.